رنگ مدرن خودرو

taj
telegramwhatsupinstagram
۱۴۰۱/۱/۲۳ سه شنبه
(0)
(0)

رنگ مدرن خودرو

رنگ مدرن خودرو

رنگ مدرن خودرو

آشنایی با رنگ مدرن خودرو بسیار حائز اهمیت است.

عیوب رنگ مانند خراش، چرخش و هولوگرام همگی با ماشین پولیش قابل حذف هستند.

ماشین پولیش روشی شناخته شده برای تصحیح رنگ برای حرفه ای ها است و تعداد فزاینده ای از علاقه مندان آماتور نیز دست به کار می‌شوند.

اما چقدر در مورد فرآیند اصلاح رنگ و علم پشت فناوری کاربرد رنگ شناخته شده است؟

درک رنگ، ترکیب آن، ضخامت آن و در نهایت دانستن اینکه چقدر باید با آن بازی کنید، کاملاً مهم در کل فرآیند است.

هر بار که فرآیند اصلاح رنگ انجام می‌شود چقدر حذف می‌شود؟

ضخامت رنگی که روی ماشین خود می‌بینید بر حسب میکرون (μm) اندازه گیری می‌شود، 1 میکرون معادل یک هزارم میلی متر (1/1000 میلی متر) است.

از سه لایه تشکیل شده است: پرایمر، پوشش پایه رنگ و پوشش شفاف (لاک).

رایج‌ترین عیوب رنگ به صورت لکه‌های چرخشی، لکه‌های عمیق و خراش (معمولاً در فرآیند شستشو ایجاد می‌شوند)،

حکاکی ناشی از باران اسیدی و رسوبات کربنات کلسیم ناشی از ریزش‌های محیطی و صنعتی،

همچنین آثار ناشی از تکنیک‌های پولیش ضعیف ماشین رخ می‌دهد.

این عیوب را می‌توان با استفاده از تجهیزات نورپردازی تخصصی با خروجی بالا مانند محدوده تطابق رنگ با چراغ های حرفه ای اسکن گریب به بهترین وجه مشاهده کرد.

قبل از مقابله با هر گونه ایراد، بسیار مهم است که ضخامت رنگ را با استفاده از یک گیج عمق رنگ اندازه گیری کنید.

این به شما امکان می‌دهد ضخامت ترکیبی پرایمر، رنگ و پوشش شفاف را تعیین کنید.

با استفاده از یک راهنمای تقریبی در مورد ضخامت های کلی این لایه ها می‌توانید میزان پوشش شفاف برای اصلاح را تعیین کنید.

با این حال، باید توجه داشت که رنگ دارای درجه خاصی از خاصیت ارتجاعی است که به آن اجازه می‌دهد تا با توجه به دمای محیطی که خودرو تجربه می‌کند. متورم یا منقبض شود.

بنابراین مهم است که عمق را اندازه گیری کنید، چه زمانی که پانل ها سرد هستند و چه زمانی که گرم هستند. ممکن است متوجه شوید که ضخامت آن 2 میکرون (μm) یا بیشتر متفاوت است!

اولین لایه اعمال شده بر روی پانل فلزی خودرو پرایمر است. پرایمر طوری طراحی شده است که پانل را یکنواخت می‌کند تا رنگ به طور یکنواخت روی آن اعمال شود.

پرایمر در خودروهای مدرن نازک‌تر از گذشته است که به دلیل پیشرفت در فناوری چاپ پانل است. به این معنی که پانل ها در شرایط بهتر و یکنواخت تر عرضه می‌شوند.

در نتیجه ضخامت پرایمر این روزها، در حالی که بسته به مارک ماشین و فرآیندهای عملیاتی کارخانه متفاوت است، معمولاً بین 8 میکرون (μm) تا 38 میکرون (μm) است.

لایه دوم کت رنگ پایه است، یک لایه نیمه براق که در واقع رنگ نهایی را به پانل می‌دهد.

باز هم، از آنجایی که امروزه پانل ها از کیفیت ثابت تری برخوردار هستند، این لایه بسیار نازک تر از گذشته است.

اگر رنگ به پوسته یا مروارید نیاز دارد، معمولاً در این سطح مخلوط می‌شود. ضخامت این لایه از 13 میکرون (µm) تا 38 میکرون (µm) متغیر است.

لایه نهایی لایه شفاف است، یک لایه لاک شفاف برای محافظت از رنگ پایه در برابر تخریب و اکسیداسیون UV طراحی شده است.

ضخامت این لایه از 38 میکرون (µm) تا 102 میکرون (µm) متغیر است.

در نهایت این به ما می‌گوید که ضخامت کل لایه های مختلف در اکثر خودروهای مدرن بین 67 میکرون (μm) و 198 میکرون (μm) است.

اگر با پانل یا پانل هایی برخورد کردید که عمق کلی آنها بیشتر از 198 میکرون (μm) است، این نشانه قوی است که وسیله نقلیه دوباره پاشیده شده است.

هنگام رفع لکه های روی رنگ، لایه ای که اصلاح می‌شود، یا بهتر است بگوییم، تا حدی حذف می‌شود، لایه شفاف است.

لازم به ذکر است که عناصر محافظ اشعه ماوراء بنفش با پوشش شفاف مخلوط شده و به دلیل وزن آنها تا سطح بالایی بالا می‌رود، در حالی که خود رنگ فرو می‌رود.

بنابراین بالاترین لایه لایه شفاف حاوی حدود 50 درصد از سیستم محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش برای پوشش پایه است.

بنابراین بسیار مهم است که فقط به همان اندازه که کاملاً ضروری است از این لایه کار کنید.

اکثر خودروسازان تنها اجازه می‌دهند 25 درصد از لایه شفاف قبل از لغو ضمانت رنگ پاک شود.

اگر وسیله نقلیه 75 میکرون (µm) پوشش شفاف داشته باشد، می‌توانید بدون ابطال گارانتی آن را بردارید و ضربه به سیستم محافظ UV کمتر از 19 میکرون (µm) است.

ماشین پولیش چقدر لایه شفاف را از بین می‌برد؟

استفاده از یک پولیش ساینده متوسط ​​روی یک پد پولیش با دستگاه پولیش چرخشی حدود 2.5 تا 3 میکرون (μm) پاک می‌شود.

این می‌تواند با 4 یا 5 پاس در 1500 - 1800 دور در دقیقه به دست آید.

شایان ذکر است که متغیرهای زیادی از جمله فشار اعمال شده و سرعت مورد استفاده، پد پولیش و ترکیبات ترکیبی و غیره باید در نظر گرفته شوند.

که همه آنها بر روی مقدار لایه شفاف برداشته شده تأثیر می‌گذارند.

بدیهی است که در وهله اول بهتر است از مشکل وارد کردن لک به رنگ جلوگیری شود.

محصولات زیادی در بازار وجود دارد که ادعا می‌کنند از عناصر محافظت می‌کنند.

اما در نهایت مطلوب‌ترین آن‌ها آن‌هایی هستند که لایه‌ای بادوام، مقاوم در برابر خراش، دفع کثیفی را ارائه می‌دهند که از نظر شیمیایی به لایه بالایی رنگ چسبیده است.

این روزها رنگ مدرن خودرو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا رنگ‌ مدرن خودرو نرم‌تر از رنگ‌های قدیمی‌تر به دلیل استفاده از رنگ‌های مبتنی بر نفت هستند

که این رنگ‌ها با رنگ‌های مبتنی بر آب سازگار با محیط زیست جایگزین شده‌اند.

بنابراین، رنگ کاری شما چقدر سخت است؟

سختی رنگ / پوشش شفاف یا به طور دقیق تر، چگالی، می‌تواند تحت تأثیر تعدادی از عوامل از جمله ترکیب پوشش شفاف استفاده شده (یعنی تک، دو جزء یا پودر) و نحوه اعمال آن قرار گیرد.

در مرحله تولید بین مقاومت در برابر خراش و براقیت در برابر زمان و دمای خشک شدن در کوره،

همراه با کیفیت ایزوسیانات ها (محصولاتی که برای افزودن براقیت و تسریع زمان سخت شدن رنگ طراحی شده اند) یک معاوضه وجود دارد.

تراکم رنگ پایین نیز می‌تواند رخ دهد اگر پوشش رنگ پایه زمان سخت شدن کافی قبل از اعمال پوشش شفاف نداشته باشد.

برای درک بهتر ارتباط چگالی / سختی، لازم است چند نمونه از موارد شناخته شده را با هم مقایسه کنیم. برای مقایسه آنها به یک مقیاس نیاز است.

بنابراین، با توجه به تعریف "سختی" مقاومت نسبی یک ماده در برابر تغییر شکل، خراش یا نفوذ است.

می‌توانیم آن را در مقیاس Mohs اندازه‌گیری کنیم. همانطور که می‌بینید، رنگ های مدرن خودرو امروزی در مقیاس Mohs نسبتاً پایین هستند.

مقیاس سختی معدنی mohs:

  پودر تالک = 1H
  سرب مدادی = 1.5 ساعت
  کربن سیاه (پیگمانتاسیون رنگ سیاه مدرن) = 2H
  ناخن انگشت = 2.3 - 2.5H
  پنی مس = 3.2 - 3.5H
  شیشه = 6H
  کوارتز و دی اکسید تیتانیوم (پیگمانتاسیون رنگ سفید مدرن) = 7H
  پوشش های نانو شیشه / سرامیک (برخی، اما نه همه) = 6-9H
  الماس =10H

بنابراین، با نرم‌تر بودن کربن سیاه نسبت به ناخن معمولی، به راحتی می‌توان فهمید که چرا خراشیدن یا خدشه‌دار کردن رنگ روی آن بسیار آسان است.

حتی زمانی که کاری مانند شستشو را هر روز انجام می‌دهید!

قانون سوم حرکت نیوتن را نیز در نظر بگیرید: قانون رفت و برگشت - برای هر عملی همیشه یک عکس العمل مساوی و متضاد وجود دارد.

یا شاید به طور واضح تر، نیروهای دو جسم روی یکدیگر همیشه برابر هستند و در جهت مخالف هستند.

نیروی فیزیکی را می‌توان به هر موجودی با مساحت سطح اعمال کرد.

اگر آن سطح با نیرویی برابر و در عین حال مخالف به ویژه روی یک سطح متمرکز پاسخ دهد، این نیرو را به شدت افزایش می‌دهد.

از این رو، یک پارچه میکروفیبر نرم می‌تواند رنگ را به راحتی خراش دهد و پروبوسیس فوق العاده ظریف پشه می‌تواند به پوست ضخیم کرگدن نفوذ کند!

لایه‌های رنگ خودرو به ضخامت و یا آن‌طور که در موارد خاص به نظر می‌رسد، به سختی پوست کرگدن نیست!

بنابراین مهم است که مطمئن شوید که رنگ تا حد ممکن محافظت می‌شود و از همان ابتدا با نهایت دقت رفتار می‌شود.

ما همه وسایل نقلیه را با استفاده از چراغ سان مچ اسکن گریپ بازرسی می‌کنیم.

قبل از تصمیم‌گیری در مورد بهترین اقدام، ضخامت رنگ/روکش شفاف را با استفاده از عمق سنج رنگ اندازه‌گیری می‌کنیم.

به عنوان یک امر طبیعی، ما درزگیرهای سرامیکی آزمایش شده را انتخاب می‌کنیم که بالاترین سطح حفاظت و مقاومت در برابر خراش را ارائه می‌دهد.

این مقاله راهنمای عمومی برای آشنایی شما با رنگ مدرن خودرو است. امیدواریم مفید واقع شود.

 رنگ مدرن خودرو

رنگ مدرن خودرو

 رنگ مدرن خودرو

رنگ مدرن خودرو

instagram
menusearch
fa.rrgh.ir