خودروهای برقی چقدر ایمن هستند؟

taj
telegramwhatsupinstagram
۱۴۰۱/۲/۱۷ شنبه
(0)
(0)

خودروهای برقی چقدر ایمن هستند؟

خودروهای برقی چقدر ایمن هستند؟

خودروهای برقی چقدر ایمن هستند؟

طبیعتا هنوز سوالات زیادی در مورد خودروهای الکتریکی وجود دارد. از جمله این سئوالها که خودروهای برقی چقدر ایمن هستند؟

آیا اجرای آنها واقعاً ارزان تر است؟ آیا آنها واقعا برای سیاره بهتر هستند؟ وقتی باتری از بین می‌رود چه اتفاقی می‌افتد؟

این فهرست ادامه دارد... مانند بسیاری از فناوری‌های جدید و ناشناخته، سطحی از نگرانی در مورد ایمنی خودروهای الکتریکی نیز وجود دارد.

این امر تا حدی به دلیل افزایش توجه رسانه‌ها در هنگام بروز مسائل منحصر به فرد است.

بنابراین، بیایید به موضوع بپردازیم و دریابیم که آیا خودروهای الکتریکی به همان اندازه یا حتی بیشتر از آنچه ما به آن عادت کرده ایم ایمنی ارائه می‌دهند.

به برخی از سوالات کلیدی پیرامون ترس های منحصر به فرد خودروهای الکتریکی پاسخ دهیم.

 

رتبه بندی ایمنی

رتبه بندی های ایمنی

خوب، برای شروع دانستن این که خودروهای برقی چقدر ایمن هستند ؟

باید بدانید که امروز هیچ خودروی برقی در حال فروش نیست که امتیاز کمتر از پنج ستاره ANCAP را کسب کرده باشد.

بدنه تست تصادف که به طور مستقل عملکرد خودروها را برای محافظت از سرنشینان از یک تصادف را ارزیابی می‌کند.

در واقع، اکثر خودروهای الکتریکی دارای بالاترین امتیازات فردی هستند.

بخشی از این امتیازات به دلیل مجهز بودن به جدیدترین فناوری‌های جلوگیری از تصادف مانند ترمز اضطراری خودکار با تمام سرعت (AEB)،

کروز کنترل تطبیقی، کمک حفظ خطوط، صلیب عقب، هشدار ترافیک و هشدار نقاط کور اکثر مدل‌های رده بالا،

مانند مدل‌های تسلا و همچنین e-Tron آئودی و شاسی‌بلندهای مرسدس بنز EQC، آنقدر پیشرفته هستند که از نظر قانونی تا حد امکان به ارائه قابلیت‌های کامل بدون راننده نزدیک هستند.

 

ساخت و ساز

ساخت و ساز

علاوه بر این، خودروهای برقی به گونه‌ای کاملاً متفاوت با خودروهای بنزینی ساخته می‌شوند که محافظت بیشتری از سرنشینان در صورت تصادف به ارمغان می‌آورند.

در پایان مقرون به صرفه این مقیاس، مدل‌هایی مانند نیسان لیف، هیوندای آیونیک و کونا الکتریک، و MG ZS EV از یک مدل سنتی بنزینی با همان بدنه و ستون اصلی اقتباس شده‌اند.

بنابراین آنها از ساختارهای تصادفی یکسان استفاده می‌کنند زیرا موتورهای الکتریکی فضایی را اشغال می‌کنند.

معمولاً موتور بنزینی در آن قرار دارد و باتری معمولاً در عقب خودرو در همان مکان باک بنزین نصب می‌شود.

خودروهای برقی اختصاصی، مانند خودروهای تسلا، جگوار آی پیس و هیوندای آیونیک 5 آینده، از ابتدا با فلسفه متفاوتی طراحی شده اند.

اینها از بسته باتری به عنوان بخشی ساختاری از پلت فرم خودرو استفاده می‌کند.

این معمولاً به عنوان "اسکیت برد" شناخته می‌شود و اساساً هر یک از اجزای پیشرانه را از قسمت های جلو و عقب خودرو حذف می‌کند.

به نوبه خود تغییر شکل کارآمدتری در ساختارهای تصادف و همچنین سلول های سرنشین قوی تر را امکان پذیر می‌کند.

 

باتری ها و موتورها

باتری ها و موتورها

از آنجایی که موتورهای الکتریکی از نظر فیزیکی کوچک‌تر و سبک‌تر از اکثر موتورهای احتراقی هستند و به سیستم‌های کمکی کمتری نیاز دارند.

در تصادفات اینرسی کمتری دارند که به مهندسان خودرو اجازه می‌دهد تا حرکت خود را بهتر مدیریت کنند و حفاظت از سرنشینان را بهبود بخشند.

از آنجایی که خودروهای الکتریکی با مخلوطی از سوخت قابل اشتعال و روغن داغ تغذیه نمی‌شوند، بعید است در صورت تصادف جدی، مایعات فرار بریزند.

این بدان معنا نیست که بسته های باتری لیتیوم یونی با چگالی بالا مشکلات منحصر به فرد خود را ندارند.

زیرا حلال های الکترولیتی قابل اشتعال را در خود نگه می‌دارند و پتانسیل گرم شدن بیش از حد و آتش گرفتن را دارند.

این حالت فرار حرارتی نامیده می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که باتری در معرض گرمای بیش از حد قرار می‌گیرد.

یا هر یک از سلول‌های باتری به اندازه‌ای آسیب دیده است که باعث اتصال کوتاه داخلی می‌شود.

آنچه در این شرایط اتفاق می‌افتد این است که نشت الکتریسیته در باتری جرقه‌ای یک واکنش شیمیایی می‌کند.

گرمای بیشتری از آنچه که به طور طبیعی توسط سیستم مدیریت حرارتی باتری دفع می‌شود تولید می‌کند.

به طور تصاعدی دمای باتری را افزایش می‌دهد تا زمانی که حلال‌های قابل اشتعال مشتعل شده و آتش بگیرند.

بر خلاف خودروهای بنزینی، که اغلب با مشتعل شدن سوخت در نتیجه تصادف فورا فوران می‌کنند، فرآیندی که باعث آتش‌سوزی باتری می‌شود معمولاً بسیار کندتر است.

در اثر حادثه رخ نمی‌دهد، که احتمال صدمات یا تلفات ناشی از آن را کاهش می‌دهد. آتش زدن همچنین به این معنی است که وسیله نقلیه می‌تواند به موقع به یک محیط امن تر منتقل شود.

در نتیجه، تلفات بسیار کمی در آتش سوزی های خودروهای الکتریکی در سراسر جهان وجود داشته است. معمولاً هر گونه تلفات و جراحات گزارش شده ناشی از خود ضربه فیزیکی بوده است.

بسته‌های باتری همچنین می‌توانند هنگام شارژ مجدد بیش از حد گرم شوند، معمولاً هنگامی که دوباره از طریق یک ایستگاه شارژ فوق سریع با ولتاژ بالا پر می‌شوند.

به همین دلیل است که دقیقاً مانند کلیک فشار در پمپ بنزین که از پر کردن بیش از حد باک توسط کاربران جلوگیری می‌کند.

خودروهای الکتریکی با ایستگاه‌های شارژ صحبت می‌کنند تا شارژ باتری را بیش از ۸۰ درصد ظرفیت محدود کنند.

همانطور که منفجر کردن آخرین قسمت یک بالون به حداکثر ظرفیت خود نیاز به فشار عظیمی دارد، باتری نیز چنین است.

به نوبه خود، فشار برای پر کردن بافر انتهایی، مقدار قابل توجهی گرما را در باتری ایجاد می‌کند.

برای پر کردن ایمن باتری تا حداکثر ذخیره انرژی، توصیه می‌شود از اتصالات خروجی پایین تر استفاده کنید.

مانند جعبه دیواری اختصاصی که به طور حرفه ای در خانه یا محل کار نصب شده است یا یک ایستگاه شارژ با ولتاژ پایین 22 کیلووات

در هر صورت، خودروسازان در حال توسعه روش‌هایی هستند که برای جلوگیری از فرار حرارتی طراحی شده‌اند.

اکثر خودروهای برقی مجهز به سیستم مدیریت حرارتی هستند که باتری را در محدوده دمایی مطمئن نگه می‌دارد.

در ابتدایی‌ترین حالت، برخی از خودروهای برقی به سادگی هوای خنک‌شده با تهویه مطبوع را به اطراف باتری هدایت می‌کنند تا محیطی پایدار داشته باشند.

در حالی که خودروهای پیشرفته‌تر با باتری الکتریکی دارای مدار خنک‌کننده مایع اختصاصی هستند، دقیقاً شبیه یک سیستم رادیاتور معمولی در موتور احتراقی.

 

برق

برق

در نهایت، احتمال کمی وجود دارد که استفاده از یک EV می‌تواند منجر به برق گرفتگی در استفاده روزمره شود.

بسته‌های باتری در جعبه‌های محافظی بسته شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را دستکاری کرد.

ایستگاه‌های شارژ عمومی مجهز به قطع‌کننده‌های مدار خطای زمین هستند که در صورت تشخیص موج ناگهانی، بلافاصله جریان برق را قطع می‌کنند.

آنها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که در هر شرایط آب و هوایی، از جمله باران و برف شدید، ایمن کار کنند.

خودرو های برقی چقدر ایمن هستند؟ خودروهای برقی به همان اندازه ایمن هستند، اگر نگوییم بیشتر از خودروهای بنزینی به ناچار جایگزین خواهند شد.

 

 

menusearch
fa.rrgh.ir