تعمیر و نگهداری لاستیک

taj
telegramwhatsupinstagram
۱۴۰۱/۲/۶ سه شنبه
(1)
(0)

تعمیر و نگهداری لاستیک

تعمیر و نگهداری لاستیک

تعمیر و نگهداری لاستیک

تعمیر و نگهداری لاستیک برای وسایل نقلیه بر اساس چندین عامل دلیل اصلی تعویض لاستیک، اصطکاک در اثر تماس با سطح جاده ها است.

اما ما آنقدر غرق در زندگی پرمشغله خود هستیم که تمایل داریم چیزهایی را که بی اهمیت به نظر می‌رسند اما نیستند نادیده بگیریم.

تعمیر و نگهداری لاستیک یکی از آنهاست و لزوماً زمان بر نیست.

بازرسی ماهانه از نظر فشار تایر و سایش آج به راحتی انجام می‌شود.

مراقبت و اقدام مناسب پس از آن عملکرد بهینه، راندمان سوخت بهتر ،عمر طولانی لاستیک شما و جلوگیری از برخی حوادث جدی به ویژه در شرایط مرطوب را تضمین می‌کند.

در زیر چند نکته برای نگهداری لاستیک آورده شده است که هر صاحب خودرو باید رعایت کند:

چرخش، تعادل و تراز لاستیک‌ها در جلو و عقب تحت بارهای مختلف و مکانیزم فرمان و شکستگی متفاوتی قرار می‌گیرند که منجر به سایش ناهموار می‌شود.

برای افزایش طول عمر و عملکرد تایرها، باید موقعیت آنها را بین 8000 کیلومتر تا 11000 کیلومتر بچرخانید.

لاستیک ها از جلو به عقب و عقب به جلو که در جهت خاصی است می‌چرخند.

اگر لرزش‌های آزاردهنده یا ساییدگی نامنظم آج را تجربه می‌کنید، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که لاستیک‌های شما تعادل نداشته باشند.

لاستیک های دارای بالانس مناسب عمر آنها را به حداکثر می‌رساند و از پوشیدن ناهموار جلوگیری می‌کند.

تعادل باید پس از نصب لاستیک های جدید یا پس از تعمیر پنچر بررسی شود. هر وسیله نقلیه دارای تنظیمات خاصی برای تراز چرخ است.

اگر تایر شما در محدوده‌های مشخص‌شده تراز نباشد، ممکن است منجر به عدم یکنواختی در هندلینگ و سایش آج شود و همچنین مصرف سوخت را افزایش دهد.

هنگام مواجهه با مشکلات غیرعادی فرمان، باید تراز چرخ خود را بررسی کنید.

چرخش تایر، بالانس و تراز
چرخش تایر، بالانس و تراز

لاستیک های جلو و عقب تحت بارهای مختلف و مکانیزم های مختلف فرمان و ترمز قرار می‌گیرند که منجر به سایش ناهموار می‌شود.

برای افزایش طول عمر و عملکرد تایرها، باید موقعیت آنها را بین 8000 کیلومتر تا 11000 کیلومتر بچرخانید.

لاستیک ها از جلو به عقب و عقب به جلو که در جهت خاصی است می‌چرخند.

اگر لرزش‌های آزاردهنده یا ساییدگی نامنظم آج را تجربه می‌کنید، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که لاستیک‌های شما تعادل نداشته باشند.

لاستیک های دارای بالانس مناسب عمر آنها را به حداکثر می‌رساند و از پوشیدن ناهموار جلوگیری می‌کند.

تعادل باید پس از نصب لاستیک های جدید یا پس از تعمیر پنچر بررسی شود.

هر وسیله نقلیه دارای تنظیمات خاصی برای تراز چرخ است. اگر تایر شما در محدوده‌های مشخص‌شده تراز نباشد، ممکن است منجر به عدم یکنواختی در هندلینگ و سایش آج شود.

همچنین مصرف سوخت را افزایش دهد. هنگام مواجهه با مشکلات غیرعادی فرمان، باید تراز چرخ خود را بررسی کنید.

 

بررسی عمق آج تایر

بررسی عمق آج تایر

هنگامی که فشار باد لاستیک را بررسی می‌کنید (به طور ایده آل هر ماه)، باید عمق آج/ساییدگی را نیز بررسی کنید.

آج لاستیک کشش مناسب خودرو را در جاده حفظ می‌کند. با استفاده از آنها، ماشین شما کشش را از دست می‌دهد و در شرایط مرطوب بیشتر مستعد لغزش و سر خوردن است.

عمق آج را می‌توان با یک تست سکه ساده بررسی کرد.

یک سکه با سر نشان ملی به سمت لاستیک وارد کنید، اگر می‌توانید سر را به وضوح ببینید، آج لاستیک شما خیلی پایین است.

همچنین، نشانگرهای سایش آج وجود دارد که مانند نوارهای باریکی از لاستیک صاف به نظر می‌رسد.

هنگامی که آج تا 1.6 میلی متر فرسوده شود و زمان آن رسیده است که تایرهای خود را تعویض کنید، میله های سایش روی لاستیک ظاهر می‌شوند.

هنگامی که فشار باد لاستیک را بررسی می‌کنید (به طور ایده آل هر ماه)، باید عمق آج/ساییدگی را نیز بررسی کنید.

آج لاستیک کشش مناسب خودرو را در جاده حفظ می‌کند. با استفاده از آنها، ماشین شما کشش را از دست می‌دهد و در شرایط مرطوب بیشتر مستعد لغزش و سر خوردن است.

عمق آج را می‌توان با یک تست سکه ساده بررسی کرد. یک سکه با سر نشان ملی به سمت لاستیک وارد کنید، اگر می‌توانید سر را به وضوح ببینید، آج لاستیک شما خیلی پایین است.

همچنین، نشانگرهای سایش آج وجود دارد که مانند نوارهای باریکی از لاستیک صاف به نظر می‌رسد.

هنگامی که آج تا 1.6 میلی متر فرسوده شود و زمان آن رسیده است که تایرهای خود را تعویض کنید، میله های سایش روی لاستیک ظاهر می‌شوند.

 

تعویض لاستیک و میکس و تطبیق

تعویض لاستیک و میکس و تطبیق

قبل از تعویض لاستیک، همیشه به دفترچه راهنمای خودرو برای توصیه های تعویض لاستیک مراجعه کنید.

هندلینگ خودرو ممکن است به طور قابل توجهی تحت تاثیر تغییر در اندازه یا نوع تایر باشد.

هنگام انتخاب تایرهایی که با تجهیزات اصلی متفاوت هستند، مطمئن شوید که فاصله مناسب، ظرفیت حمل بار و فشار باد انتخاب شده است.

همیشه توصیه می‌شود برای کشش بهتر لاستیک‌های جدید را روی محورهای عقب قرار دهید، اگر در عقب کشش را از دست دادید، قطعاً ماشین می‌چرخد.

برای هندلینگ و کنترل بهینه، توصیه می‌شود که چهار تایر باید از یک نوع و اندازه باشند، مگر اینکه توسط سازنده خودرو مشخص شده باشد.

اگر فقط دو رادیال با دو غیر شعاعی نصب می‌شود، شعاعی ها باید در قسمت عقب نصب شوند.

اگر از پیکربندی ترکیبی استفاده می‌کنید، از آن برای مدت طولانی استفاده نکنید.

همیشه به دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده خودرو برای مخلوط کردن و تطبیق مراجعه کنید.

 

فشار باد مناسب

فشار تورم مناسب:

نگهداری مناسب فشار باد باعث مسافت پیموده شده، عملکرد و ایمنی بهتر می‌شود. لاستیک های کم باد عامل اصلی آسیب دیدن لاستیک هستند.

کم باد شدن باعث ایجاد اصطکاک بیشتر در چرخش می‌شود که منجر به گرمایش و آسیب مکانیکی، سایش آج و در نتیجه کاهش عمر لاستیک می‌شود.

باد کردن بیش از حد لاستیک ها به همان اندازه اثرات نامطلوب دارد.

این باعث سفتی می‌شود زیرا بیشتر قسمت میانی لاستیک در تماس با زمین باقی می‌ماند و باعث سایش آج می‌شود و احتمال آسیب ناشی از ضربه را افزایش می‌دهد.

فشار باد لاستیک خودروی خود را حداقل یک بار در ماه و قبل از یک رانندگی طولانی (از جمله زاپاس خود) با یک گیج اندازه گیری مناسب بررسی کنید.

فشار لاستیک ها بر حسب PSI (پوند بر اینچ) اندازه گیری می‌شود و باید زمانی که لاستیک ها سرد هستند.

یعنی زمانی که ماشین شما مدتی در حالت استراحت بوده است، اندازه گیری شود.

فشار باید در سطح توصیه شده توسط سازنده خودرو حفظ شود (همانطور که در دفترچه راهنما ذکر شده است)، این به تنهایی باعث دوام بیشتر و عمر طولانی تر آج می‌شود.

 

نکات رانندگی

نکات رانندگی

رانندگی با سرعت بالا می‌تواند به دلیل ایجاد گرمای بیش از حد به لاستیک های شما آسیب برساند، همچنین سرعت های بالا می‌تواند منجر به انفجار لاستیک شود.

همچنین استفاده ناگهانی از ترمز برای لاستیک های شما بسیار مضر است، زیرا منجر به لغزش و سایش آج می‌شود.

رانندگی با سرعت ثابت و اجتناب از استفاده بیش از حد از ترمز باعث افزایش طول عمر لاستیک می‌شود.

لاستیک‌های خود را بیش از حد نچرخانید، زمانی که در یخ، ریزش آب، گل و لای یا شن گیر کرده‌اید.

نیروهای گریز از مرکز ناشی از چرخش آزاد می‌تواند منجر به انفجار تایر و آسیب های دیگر شود. از حرکت رو به جلو/عقب استفاده کنید تا وسیله نقلیه خود را آزاد کنید.

 

محدودییت بار خودرو
محدودیت بار خودرو

هر خودرویی محدودیت خاص خود را دارد که می‌توان آن را از دفترچه راهنما بررسی کرد.

بارگذاری بیش از حد وسیله نقلیه شما باعث افزایش بار روی لاستیک ها و سایر اجزای خودرو می‌شود.

ممکن است باعث کنترل ضعیف، افزایش مصرف سوخت و آسیب به لاستیک های شما شود.

همچنین هنگام خرید لاستیک های جدید باید از داشتن شاخص بار مطابق با دفترچه راهنما اطمینان حاصل شود.

جدا از نکاتی که در بالا ذکر شد، باید لاستیک های خود را در جای خشک و سرد نگهداری کنید و هرگز اجازه ندهید آب در آنها جمع شود.

این مراحل را دنبال کنید و لاستیک زاپاس را نیز بررسی کنید. از اینکه در زمان نیاز این کار را انجام دادید خوشحال خواهید شد.

مراقبت از چیزهای کوچک بیشترین اهمیت را دارد، بالاخره این زندگی شما (و دیگران) است که به نگهداری صحیح وسیله نقلیه شما بستگی دارد.

برای تعمیر و نگهداری لاستیک خودرو فشار باد تایر را هرماه اندازه گیری کنید و آج لاستیک را بررسی کنید که اگر در هوای برفی زیر 5 میلی متر باشد باعث تصادف می‌شود.

menusearch
fa.rrgh.ir