عوامل تهدید کننده رنگ خودرو

taj
telegramwhatsupinstagram
۱۴۰۰/۹/۲ سه شنبه
(0)
(0)

عوامل تهدید کننده رنگ خودرو

عوامل تهدید کننده رنگ خودرو

عوامل تهدید کننده رنگ خودرو

عوامل تهدید کننده رنگ خودرو را می‌توان به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم کرد:
عوامل شیمیایی
باران اسیدی
قطراتی که معمولا روی خودرو می‌نشیند و بعد از مدتی خشک می‌شود و ما نیز به آن توجه نمی‌کنیم،باقیمانده باران اسیدی است.

وقتی باران یا برف می‌بارد، آلودگی‌های محیطی نظیر اسید سولفوریک و اسید نیتریک

که توسط کارخانه‌ها، اگزوز کامیون‌ها و خودروهای سواری ایجاد می‌شود را به دام می‌اندازد

روی خودرو می‌نشاند که البته این پدیده موقع نشستن قطرات شبنم هنگام صبح نیز صادق است.

آلاینده‌ها به دلیل سنگینی در انتهای قطره قرار می‌گیرند و به طور مستقیم با سطح رنگ در تماس هستند.

بر اثر تابش نور خورشید، آب تبخیر و اسید غلیظ می‌شود

باعث رد و اثر(Etching) روی لایه شفاف می‌گردد که اثر آن روی سطح رنگ باقی می‌ماند.

از این رو توصیه می‌شود بعد از بارش باران یا برف خودرو را در اولین فرصت بشویید.

 

اکسید شدن


این پدیده در خودروهایی که فاقد لایه شفاف هستند، اهمیت دارد

می‌تواند سطح رنگ دارای پیگمنت را به مرور زمان اکسید و مات کند؛

به گونه‌ای که فرد متوجه نشود. با استفاده از پولیش می‌توان این لایه اکسید را از بین برد و سطح رنگ را دوباره براق کرد.

 

اشعه ماورای بنفش

در نسل جدید رنگ که دارای لایه شفاف است، اکسید شدن اهمیت کمتری دارد

اما در عوض اشعه ماورای بنفش به عنوان خطرناک‌ترین عامل از بین برنده لایه شفاف مطرح است

باعث تخریب رزین و زرد شدن لایه شفاف می‌شود.

توصیه می‌شود برای رفع این مشکل خودرو در طول روز در سایه قرار داشته باشد و یا از پوشش استفاده شود.

 

واکس و پولیش نامناسب


از آنجا که بعضی از واکس‌ها و پولیش‌ها دارای مواد نفتی‌اند که می‌توانند به سطح رنگ آسیب برسانند

توصیه می‌شود در انتخاب مواد مذکور دقت لازم به عمل آید.


مایع شستو شوی نامناسب
بسیاری از مردم خودرویشان را با مایع ظرفشویی می‌شویند که باعث تخریب قطعات لاستیکی، پلاستیکی و رنگ می‌شود.

دانستن این نکته ضروری است که مایع ظرفشویی برای پاک کردن چربی و روغن ساخته شده است

و این مواد به راحتی واکس محافظ رنگ را لخته می‌کنند و رطوبت موجود در قطعات لاستیکی و پلاستیکی را از بین می‌برند.

در کارواش‌های سکه‌ای چون به جای برس از شوینده‌های قوی استفاده می‌شود، رنگ خودرو آسیب می‌بیند.

شوینده خودرو باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

1-قدری قلیایی باشد تا مواد اسیدی سطح جاده را که روی خودرو نشسته‌اند، خنثی کند.

2-از روان کنندگی خوب برای حفاظت لایه شفاف از خط و خش و اثرات مارپیچی برخوردار باشد.

3-عاری از موادی باشد که پس از خشک شدن روی خودرو اثر می‌گذارند.

4- حاوی عوامل براق کننده برای حفظ براقیت و خشک شدن سریع باشد.

 

عوامل فیزیکی

در کارواش‌هایی که از برس‌های دوار استفاده می‌کنند، اثر مارپیچی روی سطح لایه شفاف ایجاد می‌شود.

بهتر است به کارواش‌هایی که از آب با فشار بالا استفاده می‌کنند، مراجعه شود.

از دستمال‌هایی که تار و پود متراکم ندارند استفاده نشود

زیرا باعث به تله افتادن سنگریزه‌ها و ایجاد خط و خش روی لایه شفاف می‌شود.

توصیه می‌شود از دستمال‌هایی نظیر میکروفایبرها استفاده شود.

امروزه با وارد شدن تکنولوژي نانو به صنعت خودرو، کالاها و خدمات نويني براي نگهداري از رنگ خودرو ارائه ميشوند

که در کشور خودمان تحت عنوان نانو شوينده ها شناخته شده اند.

 

روش‌های مراقبت

پیشرفت‌های حاصل در تکنولوژی لایه شفاف، به تبلیغات اغراق آمیزی در میان فروشندگان خودروهای دست اول منجر شد؛

به طوری که بسیاری از آنها به مشتریان خود می‌گفتند رنگ خودرو به نگهداری و مراقبت نیاز ندارد.

اگرچه از زمانی که تکنولوژی رنگ روکش نهایی با طول عمر بالا را عرضه کرده، این حرف چندان دور از واقعیت نیست

اما این روکش نهایی نیز اکسید می‌شود و در برابر عوامل محیطی رسوخ پذیر است

بنابراین به مراقبت نیاز دارد.

تبلیغات فروشندگانی که لایه شفاف را لایه‌ای رسوخ ناپذیر معرفی می‌کنند

نسبت به گروهی که می‌گویند لایه شفاف به نگهداری نیاز ندارد، ضرر کمتری دارد

اما به واقع لایه شفافی که رسوخ ناپذیر باشد، وجود ندارد.

چطور ممکن است یک لایه با ضخامت یک میلیونیم اینچ، خودروی شما را برای مدت طولانی حفاظت کند؟

به این دلیل شستو شوی منظم و هفتگی برای خودروهای درون شهری توصیه می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

نکاتی در مورد شستن خودرو

تجربه نشان داده است، نکاتی که در ذیل مطرح می‌شود، هنگام شستو شوی خودرو کمترین آسیب را به لایه شفاف می‌رساند:

-1 برای شستو شوی خودرو ابتدا چرخ‌ها را بشویید و بقیه قسمت‌ها را در مرحله بعد و با تعویض دستمال و ظرف آب شست و شو دهید چون غبارهای ترمز بسیار خورنده‌اند.

2 -مطمئن شوید خودرو خنک است. شست و شو را حتی‌المقدور در سایه انجام دهید. سطح گرم خودرو باعث تبخیر سریع آب و باقی ماندن املاح موجود در آن روی رنگ می‌شود.

3 -پس از شستن چرخ‌‏ها، دستمال و آب را تعویض و شستن را از بالا به پایین آغاز کنید.

-4 در پایان، کل سطح خودرو را با آب بشویید و سپس آن را خشک کنید.

5 -برای خشک کردن از حوله‌ای با الیاف ریز و متراکم استفاده کنید. آن را روی سطح پهن کنید و به سمت خود بکشید و پس از جمع کردن، آبگیری کنید. این روش، اثر مارپیچی را در سطح لایه شفاف کاهش می‌دهد.

6 علاوه بر شستو شوی خودرو، توصیه می‌شود برای زدودن اکسید و حفظ براقیت، سالی یک یا دو مرتبه سطح لایه شفاف پولیش بخورد و به منظور حفاظت آن واکس زده شود.

 

 

menusearch
fa.rrgh.ir