ترمیم رنگ خودرو

taj
telegramwhatsupinstagram
۱۴۰۱/۳/۱۰ سه شنبه
(1)
(0)

ترمیم رنگ خودرو

ترمیم رنگ خودرو

ترمیم رنگ خودرو

در این مطلب با توجه به اهمیت زیبایی و یک دست بودن رنگ خودرو قصد داریم اموزش هایی را در رابطه با ترمیم رنگ خودرو ارائه دهیم.

رنگ بدنه خودرو فقط برای زیبایی نیست، بلکه به عنوان لایه ای محافظ از سطح فلزی بدنه در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی محافظت می‌کند.

خط و خش های روی بدنه ماشین، رنگ پریدگی و لکه هایی که بر اثر از بین رفتن رنگ ایجاد می‌شوند هم زیبایی اتومبیل را خدشه دار می‌کنند.

هم احتمال زنگ زدگی بدنه را افزایش می‌دهند. رطوبت به راحتی می‌تواند از قسمت های رنگ رفته، ولو بسیار کوچک، به لایه های زیرین رنگ نفوذ کند.

به مرور زمان دردسرهای زیادی به وجود آورد.

خوشبختانه، این رنگ رفتگی های ناچیز را می‌توان به راحتی در خانه و با حداقل تجهیزات و تجربه لازم برطرف کرد.

پیشتر درباره رنگ کردن ماشین مثل یک حرفه ای صحبت کردیم.

 تشخیص میزان رنگ رفتگی
تشخیص میزان رنگ رفتگی

برای ترمیم رنگ خودرو، ابتدا باید عمق و اندازه رنگ پریدگی را مشخص کرد.

رنگ اتومبیل از سه لایه تشکیل شده که عبارتند از پوشش جلا، رنگ اصلی و لایه آستری.

بر حسب اندازه و عمق رنگ رفتگی روش های ترمیم رنگ خودرو متفاوت است. می‌توان میزان رنگ رفتکی را به 4 دسته تقسیم کرد:

خط و خش های سطحی که در حداقل زمان و با حداقل تجهیزات قابل ترمیم هستند.

رنگ رفتگی های کوچک که کوچک تر از یک بند انگشت هستند و ترمیم‌ آنها ساده تر است.

رنگ رفتگی های بزرگ که کار بیشتری لازم دارند.

رنگ رفتگی هایی که دچار زنگ زدگی هستند و یا رنگ به طوری پوسته شده که باید رنگ های پوسته شده را جدا کرد.

این موضوع باعث بزرگ تر شدن لکه رنگ رفته می‌شود.

 ترمیم خط و خش های سطحی بدنه خودرو

خط و خش هاس سطحی بدنه اتومبیل را می‌توان با کمک محصولاتی که برای این منظور تولید شده و در بازار موجود هستند برطرف کرد.

رنگ های خش گیر اتومبیل در رنگ بندی های متنوع وجود دارند و از بدنه خودرو در برابر زنگ زدگی محافظت می‌کنند.

این رنگ ها دارای یک نوک قلم مانند است که مخصوص خش های کوچک تعبیه شده و استفاده از‌ آنها بسیار ساده است.

همچنین یک قلم موی بسیار باریک و کوچک، مثل براش لاک ناخن دارد که برای ترمیم رنگ رفتگی های عمیق تر کاربرد دارد.

معمولا می‌توانید کد رنگ ماشین خود را بر روی برگه یا پلاک مطابقت که زیر کاپوت نصب شده پیدا کنید.

همچنین ممکن است این کد داخل فریم درب سمت راننده، کنار جایی که اطلاعاتی مثل میزان باد تایرها ذکر شده، نوشته شده باشد.

این کد را به فروشنده بدهید تا رنگ خش گیر متناسب با رنگ خودروی شما را در اختیارتان بگذارد.

اگر دسترسی به کد رنگ ماشین نداشتید می‌توانید به صورت چشمی و با استفاده از تجربه افراد مجرب رنگ خش گیر مناسب را پیدا کنید.

از دیگر محصولاتی که برای حذف کردن خط و خش های سطحی کاربرد دارد می‌توان به پولیش واکس اتومبیل اشاره کرد.

این پولیش علاوه بر براق سازی و پرداخت بدنه خودرو، قابلیت پاک کردن خط و خش های سطحی بدنه ماشین را دارد.

جهت ترمیم خط و خش های سطحی مراحل زیر را قدم به قدم اجرا کنید.

 اطراف خش ها را تمیز کنید

قبل از اجرای هر نوع رنگی، ابتدا باید محل موردنظر را کامل تمیز و خشک کنید.

رنگ روی آلودگی و چربی نمی‌نشیند و یا بعد از مدتی جدا شده و می‌ریزد.

پس ابتدا سطح موردنظر را با آب و کف خوب بشویید و آب بکشید. سپس قبل از اجرای هر نوع رنگی کامل خشک کنید.

با قلم خش گیر خط و خش ها را پر کنید

بعد از خشک شدن بدنه، درب قلم خش گیر را برداشته و نوک آن را در مرکز قسمت مورد نظر قرار دهید.

اندکی فشار به قلم وارد کنید تا رنگ از آن خارج شود.

برای خراش های کوچک نیازی به حرکت دادن قلم نیست.

در صورت نیاز قلم را کمی حرکت دهید، فقط دقت داشته باشید که تکان دادن قلم باعث بیرون آمدن رنگ بیشتری می‌شود.

در ضمن، کمی بیشتر از اندازه خراش رنگ اعمال کنید چرا که بعد از خشک شدن حجم رنگ به میزان کمی جمع شده و کوچک تر می‌شود.

به اندازه ای رنگ اعمال کنید که شره نکند. شره رنگ کاملا به چشم آمده و ظاهر کار را خراب می‌کند.

اگر بیش از اندازه رنگ اعمال کردید بلافاصله با دستمال مرطوب رنگ اضافه را پاک کنید.

 بعد از خشک شدن کامل، بدنه را شسته و واکس بزنید

صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود. بسته به نوع رنگ و مقدار اعمال شده، زمان خشک شدن رنگ می‌تواند یک ساعت و یا حتی یک روز کامل طول بکشد.

بعد از اینکه مطمئن شدید رنگ های ترمیم شده کاملا خشک شده‌اند، کل بدنه خودرو را کامل بشویید.

بعد از خشک کردن بدنه، با یک لایه واکس اتومبیل آن را پوشش دهید. واکس اتومبیل باعث می‌شود رنگ بدنه یکدست به نظر آمده، جلوه و زیبایی رنگ را بیشتر می‌کند.

در ضمن، لایه ای محافظ ایجاد می‌کند که به دوام و ماندگاری بیشتر رنگ کمک می‌کند.

ترمیم رنگ رفتگی های کوچک و بزرگ

برای ترمیم رنگ رفتگی هایی که عمق و اندازه بزرگ تری دارند و ترمیم‌ آنها با خش گیری سطحی برطرف نمی‌شود، نیاز به زیرسازی و اجرای رنگ جدید است.

برای این منظور مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید.

آشغال و سنگریزه را بردارید

ابتدا باید نقطه موردنظر را از سنگریزه و یا خرده های رنگ تمیز کرد.

با ناخن و یا پنس تکه های اضافی را جدا کنید. اگر قبل از این کار اقدام به شستشوی بدنه کنید،

ممکن است سنگریزه یا رنگ های پوسته شده به دستمال یا اسفنج گیر کند و روی بدنه و رنگ سالم کشیده شده و خراش ایجاد کند.

در مورد قسمت هایی که رنگ پوسته شده دارند دقت بیشتری کنید چرا که ممکن است باعث بزرگ تر شدن قسمت رنگ رفته بشود.

اطراف رنگ رفتگی را تمیز کنید

قسمت های رنگ رفته را با آب و کف بشویید و آب بکشید. سپس کامل خشک کنید.

سپس یک دستمال تمیز را به الکل طبی آغشته کنید و نقاط رنگ رفته را مجدد تمیز کنید.

این کار باعث می‌شود هر نوع چربی و آلودگی از روی بدنه فلزی حذف شود و لایه آستری به خوبی به سطح فلز بچسبد.

داخل قسمت بدون رنگ و حاشیه های آن را با دستمال الکلی پاک کنید.

روی رنگ سالم بدنه نروید چرا که الکل باعث پاک شدن واکس روی بدنه و حتی لایه جلا می‌شود.

پس فقط قسمت های بدون رنگ را به آرامی پاک کنید.

 آستری را روی بدنه اجرا کنید

آستری مخصوص اتومبیل را روی قسمت های بدون رنگ و مقدار کمی نیز به حاشیه های آن بزنید.

این کار را با قلم موهای ریز انجام دهید تا آستری و رنگ جدید به رنگ سالم اتومبیل سرایت نکند.

یک لایه نازک آستری اجرا کنید و در صورت شره کردن سریعا آن را پاک کنید. زمان کافی اختصاص دهید تا لایه آستری کاملا خشک شود.

هنگام رنگ زدن روی لایه آستری باید خیلی دقت کنید تا روی حاشیه ها را درست پوشش دهید و رنگ سالم اطراف را رنگ نزنید.

چون ممکن است باعث برجسته تر شدن این نقاط شده و به ظاهر و زیبایی خودرو لطمه وارد شود.

با این حال، می‌توانید با سنباده پوستاب این قسمت ها را یکدست و همتراز کنید.

 اجرای رنگ روی رنگ رفتگی های کوچک

همان طور که گفتیم، رنگ های خش گیر اتومبیل دارای یک قلم موی کوچک هستند.

برای ترمیم رنگ رفتگی های کوچک، نوع رنگ تفاوت ندارد اما روش اجرای آن متفاوت است.

قوطی رنگ خش گیر را برای 30 ثانیه تکان دهید. نوک قلم موی خش گیر را به رنگ آغشته کنید و روی لایه آستری را با رنگ پوشش دهید.

نوک قلم مو را در مرکز رنگ رفتگی قرار دهید و به آرامی به اطراف حرکت دهید.

این کار را با حوصله تکرار کنید و ادامه دهید تا تمام نقاط در حال ترمیم را پوشش دهید.

از اعمال رنگ زیاد پرهیز کنید. اعمال اندک اندک رنگ شما را از شره کردن رنگ و دردسرهای بعدی آن خلاص می‌کند.

اجازه دهید تا رنگ خشک شود و در صورت نیاز یک لایه دیگر اجرا کنید.

تا هر زمان که لایه آستری قابل مشاهده است و سطح قابل ترمیم با رنگ اطراف همسطح نشده باید این کار را ادامه دهید.

هر وقت قسمت در حال ترمیم کامل پر شد و حاشیه های آن با رنگ اطراف همسطح شد می‌توانید وارد مرحله بعد شوید.

صبر و حوصله در این مرحله کیفیت نهایی کار شما را تضمین می‌کند.

 بدنه را واکس بزنید و پرداخت کنید

بعد از خشک شدن کامل رنگ جدید، تمام بدنه را بشویید و خشک کنید.

سپس با واکس خودرو تمام بدنه خودرو را پولیش کاری کنید.

اگرچه تنها قسمتی کوچک از رنگ بدنه را ترمیم کرده‌اید، اما پولیش زدن تمام بدنه ماشین باعث براقیت و یکدست شدن رنگ تمام بدنه خودرو می‌شود.

پولیش اتومبیل از رنگ در برابر اشعه آفتاب محافظت می‌کند.

بنابراین اگر قسمتی از بدنه را پولیش نزنید باعث می‌شود رنگ آن قسمت بعد از مدتی تغییر کند و حالت سایه روشن روی بدنه اتومبیل ایجاد شود.

 
ترمیم رنگ رفتگی های بزرگ

منظور از رنگ رفتگی های بزرگ قسمت هایی است به راحتی قابل مشاهده هستند و ترمیم‌ آنها سخت تر است.

رنگ‌های خش گیر برای رنگ رفتگی های خیلی بزرگ مناسب نیستند و بهتر است ترمیم‌ آنها را به حرفه ای ها بسپارید.

با این حال اگر فکر می‌کنید اندازه و عمق رنگ رفتگی تا حدی است که با رنگ های خش گیر قابل اصلاح است دست به کار شوید.

 سطح کار را تمیز کنید

همانند رنگ رفتگی های کوچک، در اینجا نیز ابتدا مطمئن شوید تا شن، سنگریزه و یا رنگ های پوسته شده در قسمتی که قصد ترمیم آن را دارید وجود نداشته باشد.

 زنگ زدگی ها پاک کنید

وجود رنگ رفتگی های بزرگ تر سطح فلز بدنه را بیشتر در معرض رطوبت قرار می‌دهد، بنابراین احتمال وجود زنگار در این نقاط بیشتر است.

با محلول های شیمیایی و یا اسید سیتریک این زنگارها را از بین ببرید.

اگر میزان زنگ زدگی به حدی است که به فلز نفوذ کرده و با رنگ کردن خالی قابل ترمیم نیست از حرفه ای ها کمک بگیرید.

در غیر این صورت، زنگ زدگی ها را پاک کنید. سپس این قسمت ها را با الکل طبی پاک کنید.

تا هیچ نوع ماده شیمیایی و یا چربی روی سطح باقی نماند. وجود زنگار مانع چسبیدن رنگ می‌شود و بعد از مدتی پوسته می‌کند.

 حاشیه ها را سنباده بزنید

برای رنگ رفتگی های عمیق لازم است با سنباده لبه ها و حاشیه های قسمت های رنگ رفته را نرم کنید.

با سنباده گریت خیلی نرم، مثلا 2000، لبه ها را تا حد امکان صاف کنید.

زبری سنباده باید به اندازه ای باشد که خط و خراش های جدید ایجاد نکند.

سنباده زنی درست در کیفیت نهایی رنگ تاثیر زیادی دارد.

لبه های صاف شده باعث می‌شوند قسمت های ترمیم شده با رنگ اصلی بدنه ترکیب شوند و بدنه دو رنگ یا مواج نشود.

در این مرحله بهتر است تا حد امکان از سنباده پوستاب تر استفاده نکنید چرا که فلز بدنه بدون پوشش محافظ است.

رطوبت می‌تواند باعث زنگ زدن فلز شود. سنباده را به صورت خشک استفاده کنید.

هنگام سنباده زنی لبه ها، هر گاه دیدید لایه آستری زیر رنگ قابل مشاهده است یعنی به اندازه کافی سنباده زده اید.

اگر مجبور شدید سنباده زنی لبه ها را تا جایی ادامه دهید که رنگ و لایه آستری از بین برود و بدنه فلزی معلوم شود.

آنکاه مجبور هستید از سنباده پوستاب خیس استفاده کنید تا روی فلز خط و خش ایجاد نشود و البته رطوبت را سریع خشک کنید.

بعد از سنباده زنی سطح را تمیز کنید تا هیچ گرده سنباده ای باقی نماند. اگر از دستمال مرطوب استفاده می‌کنید بلافاصله آن را خشک کنید.

در ضمن می‌توانید از دستمال آغشته به تینر فوری استفاده کنید. تینر فوری چربی ها و آلودگی ها را از بین می‌برد.

در مجاورت هوا تبخیر شده و نیاز به خشک کردن ندارد.

 لایه آستری را اجرا کنید

همانند رنگ رفتگی های کوچک، در اینجا نیز یک لایه نازک آستری اجرا کنید و تمام نقاط فلز بدنه را پوشش دهید.

اندک اندک آستری را اعمال کنید تا شره نکند و به رنگ سالم اطراف سرایت نکند. صبر کنید تا استری خشک شود.

به اطلاعات درج شده روی بسته بندی محصول مراجعه کنید تا از زمان لازم برای خشک شدن پوشش آستری مطلع شوید.

 روی آستری را با پوستاب خیس سنباده بزنید

بعد از خشک شدن آستری ممکن است سطح کار ناهموار باشد.

یک پوستاب برگی خیلی نرم، مثلا سنباده 2000 را با آب مرطوب کنید و آستری را به آرامی سنباده بزنید.

مراقب باشید تا رنگ اطراف را با سنباده از بین نبرید.

اجرای پوستاب مرطوب سطحی بسیار صاف و یکنواخت ایجاد می‌کند و رنگ اجراشده هیچ موجی نخواهد داشت.

قبل از اجرای رنگ، سطح سنباده خورده را مجددا تمیز و کاملا خشک کنید.

 
رنگ اصلی را اجرا کنید

همانند رنگ رفتگی های کوچک، در اینجا نیز نوک قلم موی خش گیر را به رنگ آغشته کنید و روی لایه آستری را با رنگ پوشش دهید.

نوک قلم مو را در مرکز رنگ رفتگی قرار دهید و به آرامی به اطراف حرکت دهید.

این کار را با حوصله تکرار کنید و ادامه دهید تا تمام نقاط در حال ترمیم را پوشش دهید.

در صورت نیاز به اجرای چند لایه رنگ، صبر کنید تا لایه قبلی خشک شود.

 رنگ جدید را پوستاب بزنید

بعد از خشک شدن رنگ، با سنباده پوستاب نرم و آب سطح رنگ را کاملا صاف و نرم کنید.

در این مرحله به هیچ وجه نباید از سنباده زبر و خشک استفاده کنید، چرا که روی سطح خراش ایجاد می‌کند.

از سنباده 2000 یا نرم تر استفاده کنید و پیوسته سنباده را مرطوب نگه دارید.

این کار را تا حدی انجام دهید که رنگ قسمت ترمیم شده با نقاط اطراف کاملا همسطح و همتراز شود.

 رنگ جلا بزنید

بعد از خشک شدن کامل رنگ و سطح سنباده خورده، و تمیز کردن قسمت ترمیم شده، یک لایه نازک پوشش جلا روی سطح اجرا کنید.

رنگ جلا پوششی بی رنگ است. اجرای این لایه روی رنگ تازه هم از رنگ محافظت می‌کند.

هم باعث می‌شود که بعد از اجرای مرحله بعدی که اجرای پولیش است، رنگ جدید به خوبی با رنگ قدیمی همرنگ شود.

پوشش جلا را به صورت لایه ای نازک و با یک قلم موی کوچک که الیاف نرمی دارد اجرا کنید. قبل از اجرای مرحله بعد صبر کنید تا سطح خشک شود.

 بدنه خودرو را بشویید و پولیش بزنید

همانند رنگ رفتگی های کوچک، در اینجا نیز کل بدنه ماشین را بشویید و بعد از خشک شدن، کل بدنه را با پولیش واکس اتومبیل پرداخت کنید.

شاید نیاز باشد که قبل از پولیش کاری چند روز صبر کنید تا مطمئن شوید رنگ قسمت ترمیم شده کاملا خشک شده است.

ترمیم رنگ آفتاب سوخته بدنه اتومبیل

مهم ترین عاملی که باعث رنگ پریدگی و آفتاب سوختگی رنگ خودرو می‌شود.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش (UV) خورشید و همچنین آلودگی بدنه خودرو است.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی باید خودرو را تمیز نگه دارید و تا جای ممکن از قرار دادن و پارک کردن ماشین زیر نور آفتاب پرهیز کنید.

در صورت بروز مشکل و برای حل آن باید از پولیش اتومبیل استفاده کنید.

بعد از ترمیم قسمت های خراب و شستشوی کامل ماشین و خشک شدن بدنه، مقداری پولیش سخت را با دستگاه پولیشر و یا به صورت دستی روی بدنه اجرا کنید.

اجرای پولیش با دستگاه آسان تر است اما نیاز به مهارت دارد، وگرنه به بدنه ماشین آسیب وارد می‌شود.

ابتدا روی قسمت موردنظر کمی پولیش بمالید و آن را یکنواخت کنید.

اگر به صورت دستی کار می‌کنید، با یک دستمال خشک و تمیز به آرامی و با حرکات دایره وار عمل پولیش کاری را انجام دهید.

اگر با دستگاه کار می‌کنید، آن را روشن کرده و به آرامی و به صورت یکنواخت روی بدنه حرکت دهید.

سپس کل بدنه را بشویید و بعد از خشک شدن، کل بدنه را با پولیش واکس پرداخت کنید. مجددا بدنه را بشویید.

با دستمال خشک و تمیز کامل خشک کنید. حالا بدنه را چک کنید و اگر جایی از بدنه هنوز دچار رنگ سوختگی بود مراحل قبل را تکرار کنید.

 

جمع بندی

جمع بندی

در این مطلب روش های مختلف ترمیم رنگ خودرو، مثل ترمیم رنگ پریدگی را بررسی کردیم.

همچنان بررسی ربر روی رنگ رفتگی های کوچک و بزرگ، لکه گیری و ترمیم آفتاب سوختگی رنگ بدنه اتومبیل انجام دادیم.

ترمیم رنگ خودرو نیاز به مهارت خاصی ندارد و هر کسی می‌تواند به راحتی آن را انجام دهد.

اما چیزی که مهم است داشتن صبر و حوصله و اختصاص زمان کافی برای انجام درست این کار است.

در این مقاله روش های مختلف ترمیم رنگ خودرو، از جمله ترمیم رنگ پریدگی و رنگ رفتگی های کوچک و بزرگ،

لکه گیری و همچنین ترمیم آفتاب سوختگی رنگ بدنه اتومبیل را آموزش دادیم.

menusearch
fa.rrgh.ir